Europa bezoeken tijdens Corona 2020

Europa bezoeken tijdens Corona

De afgelopen jaren heb ik, Anita van Maanen, veel geschreven over onze eigen privéreizen naar verre bestemmingen, zoals onder andere Tanzania, Japan/Hawaii en Singapore.

Ook dit jaar hadden we als gezin weer een hele mooie reis gepland staan, dit keer naar Mauritius en Réunion. Deze reis hebben we even in de wacht moeten zetten en hopen deze volgend jaar alsnog te kunnen maken.

Toen Europa weer enigszins ‘open’ ging, zijn we reislustig als we alle vier zijn, gaan kijken naar de mogelijkheden binnen Europa. Één ding was zeker: We wilden er op uit. Alleen al het pakken van mijn koffer heb ik zo ontzettend gemist. Eropuit kunnen gaan op inspectie, met een klant of privé…, normaal gesproken pakte ik minstens één keer per maand mijn koffer en nu was het zo’n 6 maanden geleden. Ik ben denk ik één van de weinigen die ernaar uit kijkt om de koffer weer in te pakken, maar het is echt zo, ik word daar gelukkig van. Het idee om weer op reis te gaan, maakt mij al blij. Inpakken heb ik in no-time gedaan en het liefst doe ik het voor ons allemaal.

Graag neem ik jullie mee op onze reis middels een aantal opeenvolgende blogs en zal wat leuke tips delen over de diverse steden en bestemmingen. Zoals mijn favoriete hotels en restaurants alsook tips voor mooie incentive reizen.

Een aangepast reisplan

En waar zijn we dan naar toe gegaan? We wilden naast genieten ook zoveel mogelijk ervaren hoe het nu was in Europa, tegen welke beperkingen we aan zouden lopen en hoe het zou zijn om weer te vliegen. Dit om onze opdrachtgevers ook van juiste en actuele informatie te kunnen voorzien. Privé en zakelijk lopen bij ons altijd door elkaar heen wanneer we op reis zijn. Zo had ik ook een paar hotelinspecties gepland staan in de diverse steden.

Nou, na wat puzzelen hadden we bedacht om één nacht in Strasbourg te overnachten, twee nachten in Luzern, drie nachten aan het Comomeer, drie nachten in Monte Carlo en dan vanuit Nice te vliegen naar Ibiza (mijn lievelingseiland). Hier zouden twee vrienden van onze zonen zich bij ons voegen. Onze jongens zouden dan vanuit Ibiza terug naar huis vliegen en wij terug naar Nice om vanuit daar in een paar dagen terug te rijden naar Nederland.

Startpunt Strasbourg

Zo gezegd zo gedaan. Op woensdagochtend zijn we op ons gemakje naar Strasbourg gereden. Helaas konden we niet in ons favoriete hotel (Hotel Régent Petit France) slapen, zij zijn gesloten tot minimaal september 2020 en gelegen in Le Petit France, (Venetië van het Noorden), dus sliepen we in het zusterhotel. Le Petit France en het gebied rondom de prachtige kathedraal zijn normaal gesproken ontzettend druk, maar nu dus niet…! Er waren zeker toeristen, maar wat een verschil met vorig jaar toen ik daar ook was.

Strasbourg is een stad die ik goed ken. Er worden hier veel congressen en events georganiseerd. Het is tenslotte ook de tweede stad van het Europees parlement. Het is ook een zeer geschikte omgeving voor een incentive reis! Er zijn goede restaurants, mooie bezienswaardigheden en leuke activiteiten te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan een wijntour via de wijnroute tussen Strasbourg en Colmar en/of een rondvaart door Le Petit France. Het is verrassend mooi op die wijnroute met haar pittoreske dorpjes gelegen tussen de heuvels van de Elzas/Vogezen. Het is een prachtig gebied, met wijnranken zo ver je kunt kijken. Onderweg een wijnproeverij plannen in een oude wijnboerderij, vergezeld van wat heerlijk kaas en choucroute….!

Voor onze avond in Strasbourg had ik ons favoriete restaurant Maison des Tanneurs (leerlooiers) gereserveerd om de echte choucroute garnie (Elzasser zuurkool) te eten. Maison de Tanneurs is gelegen in zo’n authentiek vakwerkhuis uit de 16e eeuw, waar sinds de vorige eeuw een restaurant in is gevestigd. Reserveren is een must overigens! Het is er altijd druk, ook al viel dat dit jaar dus mee.

Even wennen aan de corona-maatregelen

In het hotel was het zo rustig dat een mondkapje dragen niet echt nodig was wanneer je in het hotel rondliep. De medewerkers achter de receptie droegen er overigens wel één.

In het restaurant Maison de Tanneurs, kregen we voor het eerst te maken met het dragen van een mondkapje. Via de tuinpoort was de ingang gemaakt en we zagen over het hoofd dat er mondkapjes op een tafel lagen, dus liepen we het tuinterras op. We waren (zo bleek even later) al ter hoogte van onze tafel, maar werden teruggestuurd naar de ingang om daar alsnog een mondkapje op te doen, vervolgens die paar stappen weer richting onze tafel te zetten en te gaan zitten, waarna het mondkapje weer af mocht.

Uiteraard respecteren we overal de richtlijnen, maar het voelde een beetje overdone, aangezien we nu drie keer dezelfde route liepen waarvan twee keer zonder mondkapje. Dit was het begin van wat nog moest gaan komen de komende weken en hadden het er met elkaar over wat ons nog te wachten stond, maar tot nu toe viel het allemaal erg mee om te reizen met wat beperkingen.

Het eten was zoals altijd fantastisch, heerlijk flesje Elzas wijn erbij en de jongens een biertje. We waren blij weer op pad en met elkaar te zijn en hebben we dan ook op geproost!

In mijn volgende blog neem ik jullie mee naar ons tweede vakantieland, Zwitserland. Benieuwd hoe men in Zwitserland omgaat met de situatie rondom Corona? Houd onze blogpagina en onze Facebook, LinkedIn en Instagram kanalen dan zeker in de gaten!

Nieuwsgierig wat we voor u kunnen betekenen én hoe we 200% uit uw live of online moment kunnen halen?

Daag ons uit met uw wensen of stel ons een vraag. Laat ons vrijblijvend een voorstel maken voor uw meeting, incentive reis of event en laat u verrassen!