Artikel FoodPersonality – Fantastische retailreis United States

Na fantastische retailreizen naar onder andere Japan, China en het Midden-Oosten, hebben we afgelopen november voor een groep retail ondernemers een 7-daagse retailreis naar de USA mogen organiseren in samenwerking met straat-o-loog Pim van den Berg (bedrijf: Perspectives). De trip ging van start in Detroit en werd vervolgd in the USA capital; Washington D.C. en the city that never sleeps; New York City! In de december 2022/januari 2023 editie van het FoodPersonolity Magazine neemt Pim u mee in een aantal bijzondere retail momenten van deze Amerikaanse rondreis:

Fantastische retailreis United States

Verschenen in: FoodPersonality Magazine
Geschreven door: Pim van den Berg (straat-o-loog)
Editie: december 2022/januari 2023

“Ik mag van hoofdredacteur Gé Lommen van dit blad nooit zomaar reclame maken voor mijn studiereisjes in ‘mijn rubriek’. Oké, oké, ik snap dat. Maar ja. Dit was gewoonweg geweldig om mee te maken, al zeg ik het zelf. Een zevendaagse reis, met 34 ondernemers – en van welke winkelketen zij zijn, dat hou ik even voor mezelf – naar New York, Washington DC en Detroit. Wat laat ik hier zien? Paco Underhill op dat podium, de bouwval van Northland, pandjesbaas Les Gold en een betaling door middel van een handpalm in een Whole Foods Market.

Bouwval van Northland

Die bouwval. Daar mogen we in Nederland een voorbeeld aan nemen. Waarom? Northland was het eerste grote wijkwinkelcentrum in de VS en wellicht dan ook het eerste ter wereld. Het werd in de jaren zestig in Detroit gebouwd. Warenhuis Hudson’s vestigde zich er – niet te verwarren met het Canadese Hudson’s Bay – en omdat Hudson’s filialen opende in het noorden, westen, oosten en zuiden van Detroit, ging het daarna heel slecht met het oorspronkelijke warenhuis van Hudson’s in het centrum van Detroit, een warenhuis van 21 etages. En naderhand verging het winkelcentrum Northland niet veel beter.
Detroit heeft het rigoureus laten slopen, weg met al die verpaupering en leegstand: hier komt een groot pand met woningen, kantoren en een kleine detailhandelsvoorziening. Kijk, zo ga je met leegstand om. 

Les Gold Pawnshop

Les Gold – u kent ‘m wellicht van het tv-programma Hardcore Pawn. Deze in de VS hartstikke bekende pandjesbaas heeft hier een Oscar-beeldje in zijn handen. Het is van een bekende Amerikaanse filmacteur, die kennelijk naderhand flink in de financiële problemen is gekomen en zodoende zijn Oscar aan Les Gold heeft verpand. Gold wilde niet zeggen om welke acteur het ging, dat had-ie hem beloofd. Het pand van deze pandjesbaas omvat zo’n 5.000 m2. En wat vonden we daar? Reusachtige motoren, protserige auto’s, een magazijn vol bontmantels die allemaal ouwelijk en muf zijn gaan ruiken. Daarnaast; hij heeft ook een racecircuit in onderpand. En een wijk van een stad in de buurt van Detroit, ik ben vergeten welke stad. Maar kennelijk is er een gemeente in geldnood en heeft Gold ergens ‘een wijk’ in onderpand. Die wijk en dat racecircuit staan niet in zijn pand gestald, die heeft hij uiteraard op hun plek laten staan.

Artikel FoodPersonality - Fantastische retailreis United States

Paco Underhill – Why we buy

Paco Underhill, u kent ‘m vast van ‘Why we buy’ en andere boeken over koop- en winkelgedrag. Nog steeds een veelgevraagd spreker. Wereldberoemd ‘winkelantropoloog’. En ik mag dit zonder meer zeggen: een goede vriend van me, al zeker twintig jaar. We lijken op elkaar, met onze voortdurende aandacht voor detailhandel, winkels en consumentengedrag. Ooit waren we beiden sprekers op een evenement van een gloeilampenfabrikant uit het zuiden des lands, die ik verder maar niet zal noemen, waarbij Paco 10.000 kreeg en ik 3.500, ik geloof, hij zelfs nog in dollars en ik in euro. Maar daar heb ik onze vriendschap niet voor opzij gezet. 

Betalen met handpalm

En die betaling met handpalm, dat was voor mij ook nieuw. In New York trokken we eerst door de hippe wijken Williamsburg en Brooklyn. Daarna belandden we in een vrij nieuw filiaal van Whole Foods Market in het Newyorkse Hudson’s Yard. Je scant je creditcard. Je geeft je telefoonnummer. Allebei de handen scannen en klaar is Kees. Voortaan alleen nog maar betalen met handoplegging… 

En dan laat ik de hoogwaardige supermarkten, restaurants, musea, parken en eigenlijk de hele openbare ruimte van Washington even voor wat ze zijn. 

Artikel FoodPersonality - Fantastische retailreis United States

Tsja. Reizen. Vliegen is even fout als vlees eten. Wat reizen betreft: al die kilometers die ik in al die jaren heb afgelegd… het lukt me nooit meer om dat te compenseren, ik besef het. Maar wil je – in winkels, in steden – onvergetelijke indrukken opdoen of belangrijke inzichten ontdekken, dan zul je toch je werkkamer moet verlaten, je kantoor uit, je vaste bubbel uit. Reizen is erg. Maar níet reizen, dat is nog veel erger. 

Dit artikel verscheen in de december 2022/januari 2023 editie van FoodPersonality Magazine.

Nieuwsgierig wat we voor u kunnen betekenen én hoe we 200% uit uw live of online moment kunnen halen?

Daag ons uit met uw wensen of stel ons een vraag. Laat ons vrijblijvend een voorstel maken voor uw meeting, incentive reis of event en laat u verrassen!