Case: Salesactivatie “A Taste of IT-aly”

Terugblik op salesactivatietraject met spetterende incentive reis naar Sicilië!

Naast het organiseren van onvergetelijke reizen en events creëren wij met onze Stretch-methode een maatwerk concept en een communicatiecampagne met impactvolle touch moments zowel voorafgaand, tijdens als na de reis of het event. Inmiddels hebben wij al vele bijzondere en pakkende concepten en trajecten mogen ontwikkelen. Wij geven u graag een kijkje in de ‘keuken’ van het door ons gecreëerde salesactivatietraject ‘A Taste of IT-aly’!

De aanvraag

Wij ontvingen van een opdrachtgever uit de IT-distributie branche een interessante aanvraag: zij stonden nog helemaal aan het begin van het traject en ze wilden een indrukwekkende reis organiseren voor de top 30 van het complete salesteam. De voorkeur ging uit naar een bestemming binnen Italië en de reis moest echt over de top worden inclusief goed eten & drinken en vele verrassingsmomenten. De deelnemers zouden tijdens de reis compléét in de watten moeten worden gelegd.

Gedurende de maanden voorafgaand aan de reis moest daarnaast het gehele salesteam bij het traject betrokken worden en actief gestimuleerd worden om hun targets te halen. Zij zouden met én tegen elkaar moeten gaan strijden om mee te mogen op deze reis die je écht niet wil missen.

A Taste of IT-aly

Tijdens een brainstormsessie met het gehele team ontstonden al gauw vele ideeën voor de reis en voor het activatietraject, al deze ideeën kwamen bij elkaar binnen het thema: A Taste of IT-aly. Binnen dit thema stond de Italiaanse keuken centraal en werd tegelijkertijd een kleine knipoog gemaakt naar de IT branche waarin de opdrachtgever werkzaam is.

Reisbestemming: indrukwekkend Sicilië

Als reisbestemming kozen we voor het indrukwekkende Sicilië; een perfecte bestemming om een WOW-programma te creëren vol met verrassingsmomenten. Denk aan een helikoptervlucht over- en overnachting op de vulkaan de Etna, een Vespa tour over het eiland, diners in de beste restaurants en een afsluitende avond in de enige echte villa van Michael Corleone uit de film The Godfather!

Activatietraject

Om het gehele salesteam te activeren werd al in de maanden voorafgaand aan de reis het traject A taste of IT-aly gelanceerd. Dit traject bestond uit zowel een online als uit een offline gedeelte en raakte alle facetten van onze stretch methode: reach – engage – tell – activate – care en nurture.

Offline: uitnodiging
Het allereerste communicatiemoment richting de deelnemers was de uitnodiging voor het Kick-off event! Het gehele team ontving thuis een unieke kaart met ingebouwd videoscherm in de brievenbus. De directeur begon zijn uitnodiging voor het kick-off event met de beroemde woorden uit The Godfather: I am going to make you an offer you can’t refuse….!

Offline: Kick-off event
Aansluitend was het tijd voor het eerste gezamenlijke live moment: het kick-off event. Tijdens dit kick-off event werden de targets gecommuniceerd en werd de reisbestemming bekend gemaakt. Ook stond er een cooking class op het programma waarin heerlijke Pasta alla Norma werd gemaakt: deze Siciliaanse pasta komt oorspronkelijk uit Catania en is een must om te proeven. Uiteraard mochten heerlijke Siciliaanse wijnen niet ontbreken!

Offline: Siciliaanse delicatessen
Om de betrokkenheid van deelnemers te vergroten en hen te motiveren ontving het gehele Salesteam maandelijks taste producten welke te maken hadden met de reisbestemming. De eerste maand ontvingen alle deelnemers daarnaast een gepersonaliseerde houten borrelplank waarop het logo dat speciaal voor deze reis was ontwikkeld was gegraveerd. De maanden die volgden ontvingen zij diverse delicatessen om deze borrelplank mee te vullen, denk aan: Siciliaanse olijfolie en zeezout, een Siciliaanse fles wijn en lokale lekkernijen als de beroemde chocolade uit het plaatsje Modica!

Online: Digitale tool
Om de deelnemers met regelmaat te informeren over het traject en de reis werd tegelijkertijd onze Digital Event Manager  ingezet. Middels deze tool bieden wij de mogelijkheid een eigen reis/event website te creëren. Op deze website kunnen deelnemers alle informatie over de reis vinden, video’s worden geplaatst en wordt middels een countdown aangegeven wanneer de reis plaats gaat vinden. Ook kunnen deelnemers zich eenvoudig registreren voor de reis, keuzeactiviteiten selecteren en belangrijke informatie als dieetwensen doorgeven.

Online: goMICE app
Om deelnemers verder te prikkelen, te enthousiasmeren en te activeren werd de unieke goMICE activatie app ingezet. Bij elke Siciliaanse delicatesse die de deelnemers ontvingen was een code bijgevoegd waarmee een nieuw onderdeel binnen de app geactiveerd kon worden

In dit geval bestond de app uit twee onderdelen:

  • 1: De Quiz: puur een FUN onderdeel en een perfect manier om op een leuke manier meer te weten te komen over de reisbestemming. Elke maand stond in het teken van een specifiek Italiaans/Siciliaans onderwerp, denk bijvoorbeeld aan The Godfather, de Etna, Siciliaanse gerechten, de Italiaanse taal etc. Na een informerende tekst of persoonlijke video volgden aansluitend multiple choice vragen over deze onderwerpen. Door goede antwoorden te geven scoorden deelnemers punten waarmee unieke prijzen te winnen waren. Onder andere een wildcard waarmee deelname aan de reis gegarandeerd werd.
  • 2: De Progress page: in dit gedeelte van de app zien deelnemers middels een progress bar in, in hoeverre zij op weg zijn om hun omzetdoelstelling te behalen. Daarnaast zien zij hier terug of ze tot de top 30 behoren en mee mogen op de spectaculaire reis naar Sicilië!

De goMICE activatie-app is naar wens in te vullen en naast het stimuleren van de verkoop kan ook op andere KPI’s worden ingezet. Daarnaast is de app naar wens te stylen en biedt deze de mogelijkheid persoonlijke (video)boodschappen toe te voegen. Een unieke gadget die de betrokkenheid van de deelnemers verhoogt!

Het LIVE moment
Na maanden van activatie en onderlinge competitie vond in september 2019 de reis naar Sicilië plaats. Het was een geweldige reis welke compleet aan alle verwachtingen voldeed. Deelnemers genoten van de unieke activiteiten en de heerlijke Siciliaanse keuken. Het letterlijke hoogtepunt was de rondvlucht over de Etna: een onvergetelijke ervaring!

Nagenieten!
Niets is fijner dan nagenieten van een geweldige reis. Dit gebeurde op diverse manieren: zo ontvingen deelnemers thuis een bedankkaart en groepsfoto in de vorm van een puzzel. Daarnaast werd de aftermovie welke door de videograaf die mee was op reis gedeeld middels de goMICE activatie app. Hier ontvingen wij enorm veel leuke reacties op. Conclusie van alle deelnemers: dit was een onvergetelijke ervaring die we nooit meer zullen vergeten!

Vervolg traject
Tot slot werd enige tijd na de reis het vervolgtraject opgestart. Onze opdrachtgever had al een aantal mogelijke nieuwe reisbestemmingen in gedachten en wilde graag weten naar welke bestemming de voorkeur van de deelnemers uit zou gaan. Middels onze digitale tool volgde een poll en vroegen we deelnemers waar zij het liefst heen zouden gaan: New York, Lapland of Zuid-Afrika? Het bruisende New York kwam als winnaar uit de bus! Een aantal maanden later startte de kick-off van dit traject en ontving het gehele team een handgeschreven en “Greetings from…the Big Apple” ansichtkaart met de tekst: “Ben jij volgend jaar van de partij”?

Bent u benieuwd hoe u uw reis of event kunt stretchen? Betrek ons tijdig bij uw vraagstuk en samen met u zorgen wij niet alleen voor meer impact tijdens uw reis of event maar ook voor nog meer effect in een compleet traject. Neem contact met ons op om samen te sparren!